Translate

недеља, 12. мај 2013.

NEOPREZNA VOŽNJA JE NAJČEŠĆI UZROK SAOBRAĆAJNIH NEZGODA


Gotovo svakog dana mediji nas obaveštavaju, ili bolje podsećaju, da saobraćajne nezgode nastaju najčešće zbog nepropisne i neprilagođene brzine kretanja vozila. Šta više, ovu inforamaciju često saopštavaju "stručnjaci", predstavnici Komiteta za bezbednost saobraćaja i MUP-a Republike Srbije, nauke, tzv."autoriteti" za bezbednost saobraćaja. Izvor podatka na koji se pozivaju je statistika podataka MUP-a Republike Srbije.

U tabeli T-1 koju je objavio MUP Srbije, prikazani su uzroci nezgode, među kojima je na prvom mestu, po učestalosti javljanja, upravo nepropisna i neprilagođena brzina.
                                                                                                                                                Tabela T-1
NAJČEŠĆI UZROCI SAOBRAĆAJNIH NEZGODA SA NASTRADALIM LICIMA
Godina / Uzrok saobraćajnih nezgoda
2003.
2004.
2005.
2006.
2007.
2008.
Ukupno
1. Nepropisna ili neprilagođena brzina
5.636
5.905
5.385
5.922
7.38
7.182
37.368
45,40%
44,08%
42,17%
42,53%
44,24%
43,13%
43,58%
2. Neustupanje prvenstva prolaza
1.758
1.968
1.967
2.274
2.846
2.870
13.683
14,16%
14,69%
15,40%
16,33%
17,16%
17,24%
15,96%
3. Psihofizičko stanje vozača
785
871
806
789
889
897
5.037
6,32%
6,50%
6,31%
5,67%
5,36%
5,39%
5,87%
4. Nepropisno preticanje
548
569
570
589
694
697
3.667
4,41%
4,25%
4,46%
4,23%
4,18%
4,19%
4,28%
5. Nepropisne radnje u saobraćaju
1.786
2.055
2.000
2.195
2.720
2.973
13.729
14,39%
15,34%
15,66%
15,77%
16,40%
17,85%
16,01%
Ostali uzroci saobraćajnih nezgoda
1.902
2.029
2.041
2.154
2.098
2.032
12.256
15,32%
15,15%
15,98%
15,47%
12,65%
12,20%
14,29%
Ukupno
12.415
13.397
12.769
13.923
16.585
16.651
85.740

Nasuprot statistici, višedecenijsko iskustvo koje sam stekao u istraživačkom radu i prilikom izrade brojnih veštačenja, kao i uvid u neke arhivirane pravosnažno rešene sudske predmete, pokazali su, da neslavna titula dominantnog, najčešćeg uzroka nezgoda pripada neopreznoj vožnji, a ne nepropisnoj i neprilagođenoj brzini.

Moja zapažanja, u saglasnosti su i sa rezultatima istraživanja sprovedenih u SAD, koja su sistematizovala šest uzroka saobraćajnih nezgoda, prema učestalosti javljanja:

1.      Odsustvo pažnje, rastrojstvo, i to, sa sledećom strukturom:
o      Umor, obaranje pogleda (12%
o      Razgledanje okoline, pejzaža (10%)
o      Gledanje u druga lica u vozilu (9%)
o      Manipulisanje radijom, CD-om (7%)
o      Pisanje i sl. (2%)
o      Čitanje i korišćenje mobilnog telefona nije posebno kvantifikovano, ali je istaknuto da su istraživanja pokazala da 85% vozača koristi telefon u vožnji, držeći ga u ruci,
2.     Zamor, mamurluk, teški kapci, zevanje, vrpoljenje, razdražljivost,
3.     Alkoholisanost,
4.    Prebrza vožnja,
5.     Agresivna vožnja i
6.     Vremenski uslovi

Budući da se statistički uzroci nezgoda evidentiraju praktično istog dana kada se nezgode i dogode, i to, od strane policajca, iako je za utvrđivanje stvarnog uzroka nezgode, multidisciplinarnom timu stručnjaka nekada potrebno i više godina, jasno je, da je statistički uzrok nezgoda netačan i kao takav, neupotrebljiv (pogledaj).

Tačan uzrok nezgoda na teritoriji Republike Srbije još uvek nije pouzdano utvrđen, te do njegove naučne identifikacije i verifikacije hipoteze o dominaciji neoprezne vožnje, kao ključnog uzroka, pozivam, sve "autoritete" u oblasti bezbednosti saobraćaja, ili bolje, one koji se tako osećaju, da dobro razmisle o tome kako informišu javnost, kako razrađuju i programiraju preventivne mere za poboljšanje bezbednosti saobraćaja, kao i da potraže pravi put ka spoznaji razloga lošeg stanja u ovoj oblasti i iznađu način za poboljšanje tog nepovoljnog stanja.

Sve ostale molim za podršku, komentar i bilo kakvu sugestiju, vezanu za način poboljšanja bezbednosti saobraćaja u Srbiji.

U nekom od narednih blogova, izložiću i neke konkretne ideje, predloge.

Нема коментара:

Постави коментар