Gotovo svakog dana mediji nas obaveštavaju, ili bolje podsećaju, da saobraćajne
nezgode nastaju najčešće zbog nepropisne
i neprilagođene brzine kretanja vozila. Šta više, ovu inforamaciju često
saopštavaju "stručnjaci", predstavnici Komiteta za bezbednost
saobraćaja i MUP-a Republike Srbije, nauke, tzv."autoriteti" za
bezbednost saobraćaja. Izvor podatka na koji se pozivaju je statistika podataka
MUP-a Republike Srbije.
U tabeli T-1 koju je objavio MUP Srbije, prikazani su uzroci nezgode, među
kojima je na prvom mestu, po učestalosti javljanja, upravo nepropisna i neprilagođena brzina.
Tabela T-1
NAJČEŠĆI UZROCI SAOBRAĆAJNIH NEZGODA SA
NASTRADALIM LICIMA
|
|||||||
Godina
/ Uzrok saobraćajnih nezgoda
|
2003.
|
2004.
|
2005.
|
2006.
|
2007.
|
2008.
|
Ukupno
|
1.
Nepropisna ili neprilagođena brzina
|
5.636
|
5.905
|
5.385
|
5.922
|
7.38
|
7.182
|
37.368
|
45,40%
|
44,08%
|
42,17%
|
42,53%
|
44,24%
|
43,13%
|
43,58%
|
|
2.
Neustupanje prvenstva prolaza
|
1.758
|
1.968
|
1.967
|
2.274
|
2.846
|
2.870
|
13.683
|
14,16%
|
14,69%
|
15,40%
|
16,33%
|
17,16%
|
17,24%
|
15,96%
|
|
3.
Psihofizičko stanje vozača
|
785
|
871
|
806
|
789
|
889
|
897
|
5.037
|
6,32%
|
6,50%
|
6,31%
|
5,67%
|
5,36%
|
5,39%
|
5,87%
|
|
4.
Nepropisno preticanje
|
548
|
569
|
570
|
589
|
694
|
697
|
3.667
|
4,41%
|
4,25%
|
4,46%
|
4,23%
|
4,18%
|
4,19%
|
4,28%
|
|
5.
Nepropisne radnje u saobraćaju
|
1.786
|
2.055
|
2.000
|
2.195
|
2.720
|
2.973
|
13.729
|
14,39%
|
15,34%
|
15,66%
|
15,77%
|
16,40%
|
17,85%
|
16,01%
|
|
Ostali
uzroci saobraćajnih nezgoda
|
1.902
|
2.029
|
2.041
|
2.154
|
2.098
|
2.032
|
12.256
|
15,32%
|
15,15%
|
15,98%
|
15,47%
|
12,65%
|
12,20%
|
14,29%
|
|
Ukupno
|
12.415
|
13.397
|
12.769
|
13.923
|
16.585
|
16.651
|
85.740
|
Nasuprot statistici, višedecenijsko iskustvo koje sam stekao u istraživačkom
radu i prilikom izrade brojnih veštačenja, kao i uvid u neke arhivirane
pravosnažno rešene sudske predmete, pokazali su, da neslavna titula
dominantnog, najčešćeg uzroka nezgoda pripada neopreznoj vožnji, a ne nepropisnoj
i neprilagođenoj brzini.
Moja zapažanja, u saglasnosti su i sa rezultatima istraživanja sprovedenih
u SAD, koja su sistematizovala šest uzroka saobraćajnih nezgoda, prema učestalosti
javljanja:
1. Odsustvo pažnje, rastrojstvo, i to, sa sledećom strukturom:
o Umor, obaranje pogleda (12%
o Razgledanje okoline, pejzaža (10%)
o Gledanje u druga lica u vozilu (9%)
o Manipulisanje radijom, CD-om (7%)
o Pisanje i sl. (2%)
o Čitanje i korišćenje mobilnog telefona nije posebno
kvantifikovano, ali je istaknuto da su istraživanja pokazala da 85% vozača
koristi telefon u vožnji, držeći ga u ruci,
2.
Zamor, mamurluk, teški kapci, zevanje, vrpoljenje,
razdražljivost,
3.
Alkoholisanost,
4. Prebrza vožnja,
5.
Agresivna vožnja i
6.
Vremenski uslovi
Budući da se statistički uzroci nezgoda evidentiraju praktično istog dana
kada se nezgode i dogode, i to, od strane policajca, iako je za utvrđivanje
stvarnog uzroka nezgode, multidisciplinarnom timu stručnjaka nekada potrebno i
više godina, jasno je, da je statistički uzrok nezgoda netačan i kao takav,
neupotrebljiv (pogledaj).
Tačan uzrok nezgoda na teritoriji Republike Srbije još uvek nije pouzdano
utvrđen, te do njegove naučne identifikacije i verifikacije hipoteze o
dominaciji neoprezne vožnje, kao ključnog uzroka, pozivam, sve "autoritete"
u oblasti bezbednosti saobraćaja, ili bolje, one koji se tako osećaju, da dobro
razmisle o tome kako informišu javnost, kako razrađuju i programiraju
preventivne mere za poboljšanje bezbednosti saobraćaja, kao i da potraže pravi put
ka spoznaji razloga lošeg stanja u ovoj oblasti i iznađu način za poboljšanje tog
nepovoljnog stanja.
Sve ostale molim za podršku, komentar i bilo kakvu sugestiju, vezanu za način poboljšanja bezbednosti saobraćaja u
Srbiji.
U nekom od narednih blogova, izložiću i neke konkretne ideje, predloge.
Нема коментара:
Постави коментар